Afgelopen zaterdag stonden er maar liefst 6 KV’ers aan de start bij de Veluwewintercompetitie in Oldebroek.
ATB Oldebroek heeft een mooi clubparcours met pumptrack, hoge bultjes, old school hard rechtdoor door het bos, heuvels waarom je rondom en overheen kan fietsen, schuine kantjes, over steentjes omhoog, kombochten, een 180 graden kombocht en de nodige steile afdalinkjes en klimmetjes.

Binnen de damescategorie deden Susan en Renske mee. Susan had voor de corona periode al eens in Oldebroek gereden en zo veel mogelijk KV’ers enthousiast gemaakt om mee te doen aan deze wedstrijd in Oldebroek. Gelukkig kon ze in de eerste ronde al voorbij de laatste dame in koers steken en op deze manier niet op de ondankbare laatste plek eindigen.

Nadat de sterkste vrouw in koers helaas mechanische problemen had, en de een na sterkste er al snel vandoor was gegaan, wist Renske dat ze een duel zou gaan uitvechten voor plek nummer 2 tegen degene die in Soest nog eerste was geworden. Ze bleef de hele tijd tactisch in tweede wiel zitten, maar maakte in laatste ronde een foutje op het steile klimmetje omhoog, moest uitklikken en toen was het gat geslagen, waardoor ze als derde zou finishen!

Bij categorie 8 stonden Koen, Martijn, Frank en Abe aan de start.
Voor Martijn was dit pas de 5de keer dat hij ging mtb’en, maar wel al zijn 2de wedstrijd na het debuut vorige week in Soest, waar hij helaas 3 keer de grond aan het verkennen was tijdens de verkenning.
Doel vandaag was dan ook niet vallen en niet laatste worden.
Hij heeft van vorige week geleerd dat voluit starten van achterste rij niet echt zin heeft, want je moet bij de eerste singletrack toch wachten. Helaas was er wel 1 salto tijdens de wedstrijd, maar toch wist hij zich in de achterhoede hand te haven en 1 iemand achter zich te houden en 1 iemand voor te blijven die niet gefinisht was, want ja die tellen we ook mee.

Koen wilde graag voor Martijn finishen. Toen mijn vader onschuldig: “Hup Martijn!” naar Koen riep, omdat hij die twee door elkaar haalde, ging Koen na een verbaasd gezicht te trekken ook harder fietsen.

Frank stond tijdens de start mooi achter mij opgesteld, helaas kon hij niet in het kielzog mee en na mij de singletrack opdraaien. Frank vond zijn conditie na de wedstrijd prima, alleen de bochten moeten nog beter, want daar verloor hij naar eigen zeggen steeds een paar meter op zijn voorganger.

Ikzelf hoop nu al een tijdje op een top10 klassering. Helaas door ziekte de wedstrijd in Harderwijk gemist, waardoor ik in het klassement buiten de top15 val en ver van achteren steeds moet starten. Bij de start wel goed kunnen doorschuiven, waardoor ik als circa 20ste het veld indraaide.
Dan op de old-school track net voor de bocht nog een keer fietsje ernaast zetten en inhalen, vervolgens 3p seconden bij de scherpe bocht omhoog wel moeten lopen net zoals iedereen om me heen, wel direct daarna weer tempo kunnen maken en weer 2 mensen gepasseerd via de sketchy schuine kant onderlangs bij het meertje, die ik daarna heb gemeden, omdat de tijd vs natpak gehalte te laag lag.
Enfin op de start finish strook naar voren geschoven binnen het groepje keer goed doorgetrokken en weg waren we met 4 man. Rijden voor plek 11 tm 14.
Vervolgens geprobeerd steeds op plek 2 in de groep te rijden, waarbij ik brutale inhaalacties niet schuwde.

Helaas in laatste ronde glipte de eerste van de groep langs een achterblijver en kon ik er niet meer langs, waardoor ik hem moest laten gaan. Met de poging tot terughalen ook zoveel energie verspild dat de nummer 3 in het groepje me ook nog inhaalde.
Wel schik gehad en achteraf bleek dat met een ronde extra we de nummers 8 tot en met 10 ook zouden terugpakken. Die hadden vooral een veel snellere start, omdat ze niet in het gedrang zaten.

Het was zeer gezellig om met 6 KV’ers aanwezig te zijn en ik ga er stiekem ook wel harder van rijden, dus ik hoop bij de volgende mtb wedstrijden op eenzelfde opkomst!