Inmiddels zijn er twee tijdritten binnen de UTTC verreden: op 16 mei de tijdrit georganiseerd door Klein Verzet en op 20 juni die van Aloha. In dit stukje maak ik de balans op.

Klein Verzet tijdrit

Allereerst de Klein Verzet tijdrit, die op het befaamde rondje in Beckum werd verreden. Op 12,55 km zou er gestreden worden om de winst. Op weg naar Beckum Palace waren de zenuwen goed te voelen. Aan eenieder die ik vroeg of hij of zij er zin in had, kreeg ik een twijfelachtig antwoord. Een enkeling had echt veel zin om te starten. Het rondje werd verkend, de nummers werden opgespeld en de eerste kon van start. Een tijdrit is altijd een gevecht tegen jezelf, maar ook de wind speelde een grote rol: het woei hard en met vlagen, iets dat de doelsnelheid zeker kon breken. Een ding was zeker, stukgaan en alles geven zouden we allemaal. De mannen met dichte wielen zoefden voorbij: het was niet een kwestie van ‘look pro go slow’, maar van ‘look pro, go really fast’. Bij de mannen haalden Arnout en Wessel een groot aantal punten door respectievelijk eerste en derde te worden. Bouke was namelijk een wolf in schaapskleren en gunde de punten van zijn tweede plek aan de Skeuvel. Bij de vrouwen eenzelfde beeld: Ingrid behaalde de eerste plek en ikzelf werd derde. Rixt reed voor de Skeuvel en wist de tweede plek te bemachtigen. Na deze eerste tijdrit stond Klein Verzet dus op de eerste stek in het verenigingsklassement.

Aloha tijdrit

Deze positie kon op 16 juni verdedigd worden tijdens de Aloha tijdrit. Zowel de mannen als de vrouwen moesten maar liefst 25 km lang strijden en opnieuw stond er een aardige wind. Een verbetering ten opzichte van voorgaande jaren: de route was gemarkeerd met lintjes, want niet kon voorkomen dat een aantal mensen alsnog de afslag na het bruggetje voorbijreden. Ook miste iemand de bocht en waren er een aantal trekkers op het parcours. Naast deze obstakels vormden de wind, een lastige route en flinke afstand (opnieuw) het recept voor flink afzien. Sommige GNSK meiden zeiden al: het is nu verder dan de ploegentijdrit, maar dan in je eentje. Onder de aanmoediging van een aantal Klein Verzet dames heeft iedereen knetterhard zijn of haar best gedaan. Ook dit keer met succes, ondanks een aantal problemen met de tijdwaarneming.

Bij de mannen eenzelfde podium: Arnout, Bouke en Wessel op één, twee en drie. Helaas gingen de punten van Bouke weer naar de Skeuvel, waarbij zijn loyaliteit aan het schaatsen hem binnen de Klein Verzet appgroep op veel commentaar kwam te staan. Bij de dames is het podium een aantal keer gewisseld en de tijdwaarneming bleek niet makkelijk. In de einduitslag ging Annelotte er met de winst vandoor, ook hier geldt weer: die punten gingen naar de Skeuvel. Voor Klein Verzet eindigde Wilja op de tweede plek en ikzelf op de derde stek. Met maar liefst 1214,3 punten staat Klein Verzet ruim aan kop in het verenigingsklassement, met meer dan 100 punten voorsprong op de Skeuvel. Op naar de zomervakantie en zien of we deze streak kunnen prolongeren tijdens de Skeuveltijdrit!

Foto’s door Marleen Stoel (KV Tijdrit) en Sophie Crommelink (Aloha Tijdrit)